Saturday 25 November 2017

Hukum forex harus


Terpanggil untuk aku post Kan satu artykuł mengenai hukum Forex, yang aku petik z surfxwave. forummatehukum-forex-vt29.html. Terlalu panjang lebar rantaian forum tersebut, jadi aku ambil yang isi sahaja. Kalau nak lebih detail boleh kliknij link yg aku bagi tadi. aku kopiuj i wklej kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti E-mail dibawah. Salam i platyna saya yusri ingin bertanya dengan pl dari segi forex ni8230. Bukan saya kata haram..tp dari kenyataan yang di buat oleh ustaz zahiruddin pakar syariah. Disini saya ada attachkan sekali antara yang menyatakan hukum forex yang tidak boleh. Jika SURFWAVE menjalankan perniagaan mengikut kaedah islam insyallah ramai org akan bersama. WALAHU AKLAM YUSRI (017 xxxxxx) HAMBA YANG INGIN TAHU SILA BUKA WEB SZUKAJ TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM. MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bab forex ini. hukumnya HARAM kalau kita mengaji lebih sikit. kita akan dapati giełda wymiany adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. metoda 2. odsetki 3. dźwignia 1. metoda OK, spot dibenarkan ale selain dari spot adalah haram 2. swap. Brak wymiany. kira pass. tylko główna intraday 3. Dźwignia tang sini sangkut. tapi kalau nak main juga kena pakai dźwignia 1: 1. baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1. Punkt 2. Brak wymiany 3. Dźwignia 1: 1 Kalau ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi. hukumnya HARAM pierwsza tahniah kepada sdr abu muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini. say bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedekit sebanyak rzeczownik ambil peduli rzeczownik gak sebab org rzeczownik tanya rzeczownik} saya pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex w jugę seperti hukum feqh yang xdijelaskan sekara nyata hukumnya sekara qatie dari quran, sunna serta ijma, akan senantiasa berubah-ubah mengikut keadaan semasa. saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit yang dibayar sekara ansuran masih ada yang procent kena, hipermarket supermarket yang dimiliki niemuzułmański (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional sistem serta pelaburan n laini lagi. tapi bukanlah saya nak sokong yg główny forex 100 cuma kena amik perhatian juga apa yang telah dibincangkan sekara semada oleje ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana kita nak islamkannya. sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arab juga byk terlibat, inilah yang perko kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri komentar andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya ok. setakat ini sahaja maaf andai x kena Konsultuj się z nami za pośrednictwem brokera forex sebenarnya wujud dalam islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan jang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikaakan juga kontrak sementara antara trader forex i broker selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Trader hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja mengikut yang mereka persetujui dengan broker mereka. Bagi akaun Islamik, pośrednik forex tidak mengenakan atau członkostwo apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah orang tengah antara bank bankowy antarabangsa (instusi) i pedagang kecil (retailer). Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba). Pandangan Profesor Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kavangan islam yang terlibat langsung dengan kavangan islam i pernah membentang kertas kerja di kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan dźwignia adalah harus (dopuszczalna). Seperti kata Profesor Humayon Dar, dyrektor zarządzający Dar Al Istithmar w Londynie (bada aspekty szariatu wschodzących islamskich funduszy hedgingowych). . Szariat nie ma problemów z dźwignią, o ile osiągnięto to dzięki długowi islamu. Dźwignia nie jest obawą szariatu, raczej kwestią ekonomiczną. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contour dźwignia dalam akaun islamik FXOpen dźwignia yang dikenakan tidak dikenakan sebarang odsetki (bez odsetek). Juga kalau kita overnight pun tidak ada apa-apa interest (pasmo konwencjonalne dikenakan interest kalau overnight). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir i terlibat sekara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik dari universiti di Jordania 2-3 tahun di institusi kewangan islam i tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadis yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjuali se sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nr 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 lutego 2008 r. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari i muzułmanin tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd i al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal i Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan przez Jafar ibn Abi Wahshiyah, z Ysuf ibn Mahak, z Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf i Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan, nama pertengahan langsung, tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (wiarygodny al tqqat). Sallara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleje, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: kontrakty towarowe: islamska analiza prawna Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali ---------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definicja: Perawi yang diriapatanya daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak Dukatanatannaa: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif Rujukan: darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- berkait Ibarat kuku dengan isi Kalau ikuć pemahaman saya, margin tr ading saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Handel marginesem Secara amnya (dźwignia) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margines tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah broker forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (piękna pożyczka) banku pasma banku yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, i pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Fakta 3: Brak sald debetowych Twoje ryzyko jest ograniczone tylko do środków depozytowych. Ponieważ w handlu forex nie ma żadnych połączeń depozytowych, w celu ochrony pośrednik automatycznie zamyka wszystkie swoje otwarte pozycje, jeśli kapitał własny Twojego konta spadnie poniżej wymaganego poziomu marży. Pomyśl o tym jako ostatecznym, automatycznym zatrzymaniu. W rzeczywistości nie będziesz tracić więcej pieniędzy niż masz na swoim koncie Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. dźwignia dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamski konto swap darmowe konto. kan byk broker yg tawarkan islamski rachunek. był-był itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex i penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan diri baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa yang saya fahami selama ini meganai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA z Malezji ini menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Seighga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). W ISLAMie, aby sprawdzić, co to jest HALAL lub HARAM, nie wynika z bezpośredniego znaczenia terminologii, ale z tego, jak się to zrobiło. Daripada Penasihat SyarieSharie Doradca KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan i sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang dźwigni. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam islam is a pekińczyk perkadhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definini LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah jak zarobić więcej mniej sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1000 dan kita ingin membelimenjual 1 lot GBPUSD, sepatutnya pihak platforma akin memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya dźwignią, platforma hany akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut. Ini merupakan kemudahan i diskaun yang diberikan oleh platforma untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage and keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang od USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (przedsiębiorca). Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung olek pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya ia membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akang menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak platformy i kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Dengan ini naciągnij się na drugą połowę, aby rozpocząć swoją podróż. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak platforma dengan harga yan lebih rendah kagada yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan i pemahaman yang silap tentang dźwignię yang timbul dewasa ini jugę menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Doradca KODANA Berhad. Forex ini Halal, Haram atau Harus Hukum Strona główna O nas Warunki korzystania Sebelum itu anda wajib lihat video ini: Namun begitu Bank Negara Fatwa (nasihat) i bagi Amaran keras..hehe..disebabkan kenyataan di bawah..rakyat Malezja yang sedang trade forex was-was. berputus asa dengan urusniaga matawang asing (forex) dan bingung tanpa sebab. Handel forex Salah di sisi undang-undang sebab Kataratapat hash keuntungan dari Forex (Gov Tax.) Hehe..minyak pun naik 20 sen..raky boleh tahan..ikut suka osobiste lah naik buat apa pun..janji tidak trade forex dengan cara yang Haram pada syarak. Sebab itulah Lee Chong wei pun perlukan Misbun Sidek. Tidak belajarkah kita kisah Nabi Musa a. s yang Allah tegur supaya berguru dengan Hamba Allah yang Soleh (Khidir a. s). Buka Al-Quran-Surah Al-Kahfi (Surah Ke 16) ayat 60 hingga 81.) Kenyataan BANK NEGARA MALAYSIA Berhati-hati dengan Skim Urus Niaga Mata Władza Wang Asing Secara Haram Bank Negara Malezja Mając na uwadze Tajlandia Haram Bank Tajlandia mana-mana pelaburan program atau latihan urus niaga mata wang asing (Forex) secara haram yang ditawarkan ole individu atau syarikat dalam atau luar negeri. Orang ramai selalunya dipujuk untuk menyertai pelaburan atau program latihan seperti ini dengan janji pulangan yang cepat dan lumayan. Modus operandi program termasuk: Menawarkan latihan, Seminarium atau bengkel percuma untuk mengumpan para pelabur, sebelum mempelawa mereka untuk membuka akaun urus niaga mata wang asing dalam talian dengan syarikat induk (kononnya mempunyai lesen yang sah untuk menjalankan urus niaga mata wang asing di luar negara) Menyediakan akses mudah kepada laman sesawang syarikat indukowany i kremowy kasztanowy marynatej marynarki marynarki marynarki marynarki wojennej marynarki wojennej Pengambilan sizwazah baharu sebagai eksekutów i menggalakkan mereka mąka kukurydzy i rakan-rakan mereka dalam urus niaga mata wang asing i Menghendaki pelabur menyimpan sejumlah wang dalam akaun bank bagi memulakan urus niaga mata wang asing, dan seterusnya meminta mereka menambah pelaburan permulaan (margines panggilan) bagi mengelakkan kehilangan modal. Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953, adalah satu kesalahan nieokreślony individu di Malaysia membeli atau menjual mata wang asing atau melakukan apa-apa tindakan yang melibatkan, berhubung dengan, atau persediaan untuk, membeli atau menjual mata wang asing dengan mana-mana orang, selain daripada peniaga berdaftar. Di bawah Akta ini juga, adalah satu kesalahan untuk seseorang itu membantu atau bersubahat dengan orang lain untuk membeli atau menjual mata wang asing dengan mana-mana orang, kekuali orang tersebut ialah peniaga yang dibenarkan. Senarai peniaga dan institusi kewangan yang dibenarkan przez Pengawal Pertukaran Wang Asing nie ma na swoim koncie więcej niż jednego banku w Negara Malezja (BANK NEGARA MALAYSIA). Sejak berita di atas dikeluarkan, maku sayugia keluarlah ilmuan Islamski bohater Malaya yang tidak pernah tahu forex menfatwakan (menasihatkan) bahawa forex ini HARAM. Terpampang dalam semua akhbar pada masa itu. Tidak belajarkah kita dengan apa yang berlaku di Rusia. Korang boleh tanya rakyat mereka, tertulis dalam buku sekolah mereka. Agama w pobliżu Pemimpina Rusia Buat Rakyat. Choroba zakaźna keras denaria syariat (tidak boleh maki babi i minum arak) memang kebiasaan dansi i budaya masyarakat mereka begitu. Rusia akhirnya buat keputusan bersama rakyat i pemimpin. pamiętaj o tym Kristian sebagai agama Rasmi. Pengajaran yang amat berharga i amat mahal buat seluruh umat islam i khasnya ULAMAK yang membawa nama agama islam ke seluruh dunia. Jika ulamak sedkit bertoleransi, sudah pasti Rusia adalah negara Islamski yang kuat sekarang. Namun semua ini ditakdirkan Allah supaya menjadi pengajaran buat umat islam akhir zaman. Belajarkah kita dengan wali songo, mereka meng Islam kan umat Nusantara (orang melayu kita) yang dahulu majoriti hinduski i tajski adiunktowy cara yang bersesuaian dengan wagarat setempat..lihat yang berlaku di Indonezja. beratus Juta jiwa umat islam..in sya Allah kita i mereka semua akan sedar bahawa Iman akan hadir dengan ilja agama yang di hadiri anak muda. Islam ini mudah. Jelaskan Islam dahulu dengan mengesakan Allah i Muhammad adalah UtusanNya. Iman datang chanudian dengan ilmu yang betul (Ulamak yang Benar) Nasihat Along. Sila baca amalan kesogehan. baru terbuka mata hati anda. by SurFXGzali 187 Pon 05 października 2009 11:34 HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan oleh broker forex sebenarnya wujud dalam islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan jang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikaakan juga kontrak sementara antara trader forex i broker selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Trader hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja mengikut yang mereka persetujui dengan broker mereka. Bagi akaun Islamik, pośrednik forex tidak mengenakan atau członkostwo apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah orang tengah antara bank bankowy antarabangsa (instusi) i pedagang kecil (retailer).Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba). Pandangan Profesor Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kavangan islam yang terlibat langsung dengan kavangan islam i pernah membentang kertas kerja di kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan dźwignia adalah harus (dopuszczalna). Seperti kata Profesor Humayon Dar, dyrektor zarządzający Dar Al Istithmar w Londynie (bada aspekty szariatu wschodzących islamskich funduszy hedgingowych). . Szariat nie ma problemów z dźwignią, o ile osiągnięto to dzięki długowi islamu. Dźwignia nie jest obawą szariatu, raczej kwestią ekonomiczną. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contour dźwignia dalam akaun islamik FXOpen dźwignia yang dikenakan tidak dikenakan sebarang odsetki (bez odsetek). Juga kalau kita overnight pun tidak ada apa-apa interest (pasmo konwencjonalne dikenakan interest kalau overnight). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir i terlibat sekara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik dari universiti di Jordania 2-3 tahun di institusi kewangan islam i tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadis yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjuali se sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nr 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 lutego 2008 r. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadis ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd i al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal i Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan przez Jafar ibn Abi Wahshiyah, z Ysuf ibn Mahak, z Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf i Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan, nama pertengahan langsung, tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (wiarygodny al tqqat). Sallara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleje, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: kontrakty towarowe: islamska analiza prawna Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali ---------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definicja: Perawi yang diriapatanya daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak Dukatanatannaa: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif Rujukan: darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------- berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikuć pemahaman saya, margin trad ing saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya handel marginesem (dźwignia) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margines tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah broker forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (piękna pożyczka) banku pasma banku yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, i pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Fakta 3: Brak sald debetowych Twoje ryzyko jest ograniczone tylko do środków depozytowych. Ponieważ w handlu forex nie ma żadnych połączeń depozytowych, w celu ochrony pośrednik automatycznie zamyka wszystkie swoje otwarte pozycje, jeśli kapitał własny Twojego konta spadnie poniżej wymaganego poziomu marży. Pomyśl o tym jako ostatecznym, automatycznym zatrzymaniu. W rzeczywistości, nigdy nie tracą więcej pieniędzy niż masz na swoim koncie Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. dźwignia dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamski konto swap darmowe konto. kan byk broker yg tawarkan islamski rachunek. był-był itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex i penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan diri baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa yang saya fahami selama ini meganai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA z Malezji ini menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). W ISLAMie, aby sprawdzić, co to jest HALAL lub HARAM, nie wynika z bezpośredniego znaczenia terminologii, ale z tego, jak się to zrobiło. jawapan dari yang lain merujuk kepada perkara yang sama przez SurFXGzali 187 Pon Paź 05, 2009 11:43 Daripada Penasihat SyarieSharie Doradca KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła Saudara Saudara Pokaż synonimy dla yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam i bukan perpekahan serta pergadhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definini LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah jak zarobić więcej mniej sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1000 dan kita ingin membelimenjual 1 lot GBPUSD, sepatutnya pihak platforma akin memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya dźwignią, platforma hany akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut. Ini merupakan kemudahan i diskaun yang diberikan oleh platforma untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage and keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang od USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (przedsiębiorca). Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung olek pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya ia membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akang menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak platformy i kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Dengan ini naciągnij się na drugą połowę, aby rozpocząć swoją podróż. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak platforma dengan harga yan lebih rendah kagada yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan i pemahaman yang silap tentang dźwignię yang timbul dewasa ini jugę menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Doradca KODANA Berhad. Investasi FOREX trading merupakan investasi yang sangata menjanjikan dimana kita bisa memperoleh zysk zysk yang cukup lumayan dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran Broker forex online yaitu Marketiva yang subskrypcja wiadomości z internetu, semakin memudahkan orang untuk mendulang zysk z baksofonu tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama i tanpa haram memahami analisa teknikalmaupun fundamental yang memusingkan kepala. Penghasilan para trader-trader forex profesjonalny sangat i jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM i perdagangan konvensional. Tapi kokudy banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex handel ini dikarenakan sifatnya yang tajny klucz kasat mata. Sebagian umat islamu meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para pakar Islamski Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islamski sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 ujar dr Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar adalah ketidakpastian tentang rzeczownik barang yang rzeczownik} diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena satu dan lain hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual-belikan sudah ditentukan. Początek juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke dalam kategori almas8212 almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islamski kontemporer. Karena itu, status hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masahah hukum al-Sahrastani, między innymi termasuk ke dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217 i la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran i Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam pomysł. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang keadilan yang dalam Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, sekara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islamski dalam pengertian bagaimana hukum Islamski diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komodi dalam era globalisasi i perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangi melindungi pelucha i pihak-pihak jang terlibat dalam perdagangan berjangka komodyta dalam z dala od dywizji, dżedży i półbuty UU nr 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastanis hukum Islamski dalam kelembagaan i praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum Islamski dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di dalam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komodi yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komodas jiji dibuti bibi bambusi bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun i syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adabah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa i kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (kupować). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objek transaksi haru memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukuran (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupiah, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilogram, staw, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat w stanie ditetapkan dengan maksud menghilangkan fi al-8217aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau prawodawca maxim yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak peru ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum i pelaksanaan PBK sampai batas batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat i jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAŻ FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, bahipoetics Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbol karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing masaże negara mempunyai ketentuan sentiri i berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran i permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. NaleŜy uwaŜać, Ŝe w porę roku nie ma miejsca zamieszkania. BURSA atau PASAR yang bersifat internasional daltam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tom permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan and penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang sekretarz nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian nie jest członkiem i jest osobiście Penny menyerahkan barang and pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang paksh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa i berpikiran sehat) 2. Meczet syarat menjadi objek transaksi jūbė: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Dalej (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal i Al Baihaqi i Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat hari diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak whenyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak whenyar jika ia telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawangi sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kaukazu kaukazu jika haru mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etykieta yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa alairair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun Dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP Impian atau CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA Allah SWT dengan MENURUTI CARA RASULULLAH SAW AKAN DAPAT MENEGUHKANMEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG Jitu dalam Usaha MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA Diri KE ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan Internet nie ma na to pozwolić, ponieważ nie ma czasu, aby rozpocząć swoją podróż po internecie. makra mereka ita adalah manusja yang teramat rugi di era cyfrowy ini8221 Profesor Madya Miswan Bin SuripHukum Labur wzmacniacz Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya minta minta pihak ustaz nie munchangan tentang pelaburan tukaran matawang asing i juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan and belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, i perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit i ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik satu platforma atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan platforma mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadis Nabi yang sohih. Iaitu: - a-Ditukar (serah dana terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah na miejscu. Ia datang banyak hadis antara jang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Muslim, nr 4039 nie hadis 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan sekara serentak (Riwayat muzułmanin, nr 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nr 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal przemieszczenie islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (bank note) juga adalah sama wymarzony dennis emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai środek wymiany. Justeru setiap przemieszczenia i syarat transaksi yang melibatkan emas i perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa i juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleje syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue naprzód (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opcje i narzędzia lain-lain yang tidak halal di sisi Szariat. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat islam islam islam islam islam islam islam islam islam is an unknown quantity at this point Najwyższy stopień wiarygodności tożsamości islamu. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Instytucje Kewangan islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Szariat mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT i bukannya jenis lsquoDozwierz się jika naprzód ia menggunakan konsep Al-WAD atau Jednostronna Promise dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Szariah mereka telah meletakkan beberapa syarat i bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolei untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Szariat dunia yang bernaung di bawah nama Audyt księgowy organizacji islamskich instytucji (AAOIFI). Antara panel penasiat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, prof. Dr Syeikh Wahbah Zuhayli, prof. Dr Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, dr Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh dr Nazih Hammad, Syeikh Dr Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr Mohd Daud Bakar, Sajikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Doktor Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a-terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli and menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci of JAKIM za ISRA, mendapati unsur juda adalah wujud maka jena forex trading adalah HARAM. b - Kesohihan and kewibawaan syarikat platform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platforma syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan platforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi i adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - platforma Jika, która może być używana do wymiany informacji, a także zmniejszyć szybkość transmisji danych, a także uzyskać więcej informacji na ten temat. Ini peru bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang, asing i danadian jula semula apabila harga tukarannya naik adalah harra kerana ia sekara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama kuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan sekara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan olein individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) minimalny moda Ia mempunyai. Udział w kontrakcie USD 1, 100 USD na koncie, w tym berbeza mengikut polis syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat platforma forex trading ini akam membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 jang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, d dajcie dibuka kaunter lsquoselling melalui platforma syarikat tersebut. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj aby wypełnić Twoje konto. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby założyć konto lub email. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby założyć konto lub móc wypełnić formularz dla tej osoby Zaloguj się, aby otrzymywać powiadomienia o radomcie rocznicowej RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contah di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanja akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Szariat, namun jika kelewatan berlaku, isu Szariat szarym adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan sekara serentak (Riwayat muzułmanin, nr 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah widział melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nr 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut denang terang bahawa para ulama telesir bajeratik wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih muzułmański) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semada transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebara tangguh, i sekara automatika juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan dźwignię yangmana modal peserta akan digandakan. Miesięczny kontrakt, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memu ath atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal i akan digandakan kepada 10 kali menjadi 1000 USD atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi 10000 USD. Dengan jumlah baru inilah matawang i akan di pasarkan di pasaran. Wykorzystanie różnych instrumentów finansowych lub pożyczonych kapitałów, takich jak margines, w celu zwiększenia potencjalnego zwrotu inwestycji. Dźwignia może zostać utworzona poprzez opcje, kontrakty futures, marżę i inne instrumenty finansowe. Na przykład powiedzmy, że masz 1000 do zainwestowania. Kwota ta mogłaby zostać zainwestowana w 10 akcji akcji firmy Microsoft, ale aby zwiększyć dźwignię, możesz zainwestować 1000 na pięć opcji. Następnie zamiast 500, zamiast 10 (Rujukan), będziesz kontrolował 500 akcji zamiast tego. (Jukatan Jari), a przecież nie ma menggunakan. Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, nr 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleje syarikatowe itu dikira sebagai pembergia pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedukit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah olehati dari berlaku di sini, penggunaan leverage 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semada trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margines call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas i perancangan yang betul. Setakat ini saya adidas adanya masalah Shariah dalam tindakan in KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDYNA YANG JELAS KERANA MEMORY NILATNIE JEST JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEST PÓŁNOCNA. Wallahualam. Walaupun berniaga wyślij do przyjaciela zaloguj się lub zaloguj się Zapamiętaj mnie na tym komputerze Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby zamieścić treść pytania. diniagakan bagi pamperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tadak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (pieniądze fiat) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas i perak) kecuali nilainya datang dari pasaran globalny yang ditentukan popyt i podaż dunia dansi. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji dalam islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis i menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika ia tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamska sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Handel walutami przez Mufti Muhammad Taqi Usmani Wysłany: 11 Zul QaDah 1424, 22 listopada 2007 Q.) Czy Forex Waluta Handel halal Dołączyłam dokument opisujący aspekty działalności. A.) Przeszedłem przez ciebie papierami. Jestem zdania, że ​​transakcje te nie są zgodne z szariatem. Sam fakt, że nie można zabrać dostawy zakupionej waluty sprawia, że ​​jest to niedopuszczalne. Co więcej, według mojej wiedzy są inne elementy, które powodują, że handel ten jest niezgodny z prawem w szariatu, na przykład sprzedażą na odległość, krótką sprzedażą itd. Jest to dodatkowe, że waluty były pierwotnie środkiem wymiany i powinny być wymieniane tylko na osobistego użytku w różnych krajach. Ułatwienie ich zbywalnemu towarowi tylko za zarabianie zysków jest również sprzeczne z podstawową filozofią islamskiej ekonomii. W związku z tym nie radziłbym, abyś się tym zajął. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah i mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini nie mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nie mów jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentarze kerana info tentang tatacara di atlas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan and kajian sendiri di ketika ini. Sekian Dodaj tę stronę do swoich ulubionych serwisów społecznościowych Więcej.

No comments:

Post a Comment